脱北者が語る北朝鮮の真実

北朝鮮の人権状況改善を目指す韓国のNGO団体PSCOREの日本配信ブログ

43歳での脱北〜労働党員の地位を捨てて〜(1)-PSCORE [ENG]

朝鮮労働党の証明書を後悔せずに諦めた理由

ホ・ヨンシク(2003年脱北)の回顧録

 
「もし私が労働党に参加したときの情熱を自己啓発に捧げていたら…」

 

  「偉大な指導者の権威は、あらゆる手段で保護され、維持されなければならない。」労働党に加入したときに覚えた10原則の条項は、今でも鮮明に思い出すことができます。

 

  韓国では、毎年10月10日(北朝鮮労働党の記念日)に、北朝鮮労働党の会員証を勝ち取ろうと奮闘したことを思い出します。元労働党のメンバーでもあった私の仲間の脱北者もこう考える私に同意してくれるでしょう。この日は、元党員の私たちにはほろ苦い気持ちを呼び起こします。

 

  それは、党員であるという名誉を得るのにかかった時間、努力、そして信仰が無駄であることが証明されたからです。一般的に、10年間の兵役を終えて党員になった人々にとって、彼らの若さの素晴らしい時期は、「偉大な指導者を守れ!」と叫ぶ無価値な活動に費やされました。

 

f:id:pscore:20210218105701j:plain

 


  そのようにして心と魂が党員になるために全力を尽くしたのに、家の近くの松の木の下にその証明書を埋めたのは私以外にもたくさんいるに違いありません。 1980年10月10日に第6回労働党大会に参加した私にとって、この日は特別な気持ちが溢れ返ってきます。

 

  私にとって、党員生活とは、胸に銃を持ち凍った地面に横たわって10年間苦労し続けることでした。兵役から解雇された後、炭鉱に移されたことで、私の家族は破壊しました。

 

  韓国に来てから、「もう少し早く自由を知り、党員の自己啓発に情熱を注いでいたら、もっとよかっただろうに」という思い胸をよぎります。

 

  今でも、かばんの中に本を詰め込み、知的な欲にあふれている学生を街角で見かけると、羨ましがるしかありません。 「学ぶ自由を持っている人はどれだけ幸せなのだろう」と思い、後悔を隠せません。

 

f:id:pscore:20210218110142j:plain


 

  43歳で韓国に来た私は、年を取りすぎて学ぶことができず、大学への進学をあきらめなければなりませんでした。大学の卒業証書が不可欠な韓国の社会では、私が働くことができるのは工場か、家事をすることだけだと思いました。金日成金正日の革命史がカリキュラムの半分を占める北朝鮮からの教育では、情報と知識を重視する社会でできることはあまりありません。

 

  同年代の有名な韓国の教授や学者が大学の教壇の後ろに立っているのを見るたびに、私は羨望に満ちています。失ったものをすべて数えると、絶望感に満ちた心が沈みます。

 

「勝利の天文台」から私の前の地位を見つめる

 

  私は17歳のときに軍に入隊しました。私は、北朝鮮軍の第一軍団が駐屯していた軍事境界線の正面検問所であるユジョンニのチョルウォン郡で軍人としての任務を開始し、終了しました。私が韓国に到着したとき、最初に訪れたのは江原道のチョルウォン郡にある「勝利の天文台」でした。私はプラットホームに登り、過去の地位を思い出しました。私は、党員を獲得するための10年間の汗と献身とともに、私の若さを飲み込んだ曲がりくねった峡谷を必死で通ってきました。

 

  冬と夏の訓練が行われ、何百匹ものウサギを飼育し、庭を掃除することも任務の一部でした。高尚な仕事と汚い仕事の区別はありませんでした。私の人生での唯一の目的は、労働党のメンバーになり、故郷に戻ることでした。

 

  その結果、私は司令官表彰賞を受賞し、レベル1の軍人名誉勲章を授与されました。私が仲間の中で最初に党員に昇進したとき、それはどれだけ誇らしかったか説明ができません。初日の夜、党から受けた証明書を手にしたとき、達成感に圧倒され、「ようやく両親の期待に応えた」と一晩中ベッドで満足感に浸っていました。

 

 

f:id:pscore:20210216153517j:plain

 

  朝鮮戦争中に軍に入隊して洛東江まで行った父は、北朝鮮政権のために熱心に働いていた献身的な党員でした。私が軍隊を出た日、父は私にこう教えてくれました。「ヒョンシク、男なら生きるためには労働党に入党しなければならない。人生の充実さを見つけるためには、党に忠実であり、偉大な指導者に従わなければならない。」

 

  兵役中、両親が私に書いた手紙の内容は、いつも「上官に耳を傾け、労働党に忠誠を尽くせ」でした。私は両親のそのような願いと希望を達成したので、私が望んでいたものは他にありませんでした。

 

  当時、北朝鮮での成功の基準は、第一は労働党のメンバーになることでした。第二に、大学に行くこと、第三に、校長になること。そして最後に、ランクが上がります。このような考え方が社会の基準だったので、少年も少女も同様に党員証を獲得する目的で軍隊に勤めました。党に加わって初めて、どこかのリーダーに任命され、将来は安泰になることができるのです。あなたが北朝鮮市民であるならば、労働党のメンバーになることはあなたが努力した通過儀礼のようであり、無党派は人間の機能がない動物のように扱われました。

 

  政治的自由のある韓国では、個人の好みに応じて党員を選ぶが、北朝鮮ではそうではありません。労働党北朝鮮で唯一の政党であるため、労働党は社会内のすべての活動を指揮しています。

 

  労働党は、国の経済、軍事、社会組織、および社会全体の他のすべての側面を完全に支配しています。すべての組織内には、グループの事実上の長よりも強力な労働党委員会があります。これにより、当局はあらゆる組織のすべての活動を細かく管理できます。

 

  したがって、党委員会書記の権限は非常に強力であり、すべての人が切望する立場です。政治力は富と名誉の唯一の決定要因です。非党員は労働者か農民として生きるしかありません。無党派が作戦中尉になったり秘書になったりすることは決してありません。

 

  1990年代半ば以降、党員は富に後れを取ってきましたが、当時は党員でなければ結婚できませんでした。配偶者を探すとき、女性は男性を党員、兵役、大学卒業証書の順にランク付けしました。

 

  党員以外の人がデートをするときに、党員であるか女性に尋ねられると、男性は言葉に困って、「雨の日に党に加わった」という半ば真実の冗談を言うことがあります。 これは言葉遊びで、비당(bidang、ビダン)は「党員ではない」という意味ですが、비(bi)は雨という意味も持っているのです。

 

 

金正日の「政策除隊」に巻き込まれ、炭鉱に送られる

 

  私は労働党に参加する良いスタートを切りました。私が「政策除隊」に巻き込まれた1987年まで私の人生のすべては順調でしたた。「政策除隊」とは、金日成金正日が決定したところに送られる軍隊からの曖昧な除隊の命令を意味しました。

 

  聞いたところによると、金正日は安寿炭鉱の現場を監督していて、「どうして石炭を採掘しないのか」と尋ねたそうです。炭鉱の労働者は、「石炭を採掘するのに十分な人がいないのです」と答えました。すると金正日は「よし、解雇された兵士1万人を送るから、石炭の生産量を増やせ」と答えたので、同年代の人々は「政策除隊」で軍隊から連れ出され、炭鉱で働くために強制的に送られたそうです。

 

  「政策除隊」の下で除隊命令を受けた後、私は炭鉱作業がそれほど難しいとは思いませんでした。私は同年代の500人と一緒に平南徳川鉱山に送られました。

 

  私たちが石炭村と石炭洞窟に迎え入れられたとき、私は驚きました。炭鉱の村全体が真っ黒で、山腹に小さな小屋が並んでいて、周りを見回しながら「ここでモグラにでもなるのか?」とがっかりした記憶があります。

 

  党の所属を記録するために炭鉱担当の秘書に会いに行くと、彼は私たちの背中をたたき、「どんな時でも変わらず党の言いなりになれ」と言いました。

 

f:id:pscore:20210218115216p:plain

''The place where I was assigned after receiving a labor sentence was a mine. Of course, there was no electricity, and I had to carry charcoal on my back in the darkness of 360 meters. Coal mines often collapsed during work, and some people dug at the edges of the vines and buried them accidentally.''-Kim Seon-ho(escaped in 2002, Miner)

f:id:pscore:20210218120244j:plain

 

  掘削技術者として約3か月働いた後、ある日、非常に残念なニュースに出くわしました。平壌市の役員の息子と平壌省の執行委員会の役員の子供たちは全員、炭鉱を去る口実として大学を利用したのです。仲間に聞いたところ、全員が大学に行ったことがわかりました。 「政策除隊」は金正日の命令に従っているため、誰もそれを回避することはできず、対象の人々の釈放を助けた指導者でさえ罰せられる可能性があります。働く代わりに浮浪していた子供たちが「模範的な炭鉱労働者」になり、大学に向かったと聞いて私は非常に苛立ちました。

 

  1990年代に、古くなった掘削装置と貧弱な採掘施設が原因で、炭鉱で一連の致命的な事故が発生しました。また、米の供給が途絶えました。国を守るために10年を費やしてから炭鉱に移るのは十分に悲しいことだと思いましたが、私は今なら死ぬことができると考え始めました。鉱山で自分の人生を腐敗させるという考えには耐えられませんでした。エリートの子供たちは両親の力を使って簡単に逃げ出しましたが、十分なお金やコネのない労働者の子供たちは苦しみました。私は頭からつま先まで憤慨しました。

 

家の近くの松の木の下に私の党の証明書を埋める

 

  私は党委員会に行き、私を家に帰すように頼みました。それから、党の上官は私に「政策の遺棄」(義務を果たさず、党の政策に従わない人)とラベルを付け、全体会議で私を叱りました。

 

  通常、「政策遺棄」は厳しい罰則と追放という処罰を与えられますが、私たちが送られるのに炭鉱以外の最悪な場所はありませんでした。一ヶ月働いた後、私は無期限の試練モードに入りました。

 

  私は頭痛を言い訳にして、3ヶ月入院しました。患者証明書を取得できれば、社会的に保護された人物としてリストされ、炭鉱に戻らないようにすることができます。しかし、そのような証明書を取得することは不可能なほど困難です。病棟で6ヶ月間病気になってみましたが、証明書はもらえませんでした。

 

  仕事を辞めたいと思っても、政党登録を解除できなかったので迷いました。私は仕事を続けなければなりませんでしたが、雇用されるということは組織の規則に従って生きることを意味しました。私がこれらのいずれもしなかった場合、法執行機関の人々が私を逮捕し、強制労働を宣告する可能性があります。これが北朝鮮当局が市民を組織生活の統治下に置き、党の下で彼らを管理するやり方です。

 

  脱党したくても、手続きが一番面倒です。党委員会は、登録された党員を削除しません。ですから、私が党員になるために捧げた10年間の青春時代は、私を牛のように縛った投げ縄であることがわかりました。党員が2週間党の業務に従事していない場合、規則に従って党員証は自動的に取り消されます。

 

  1995年の終わりごろ、採掘場でのガス爆発中に何十人もの人々が窒息死しました。私はその時、未来がないと決心したので、党登録も含めてすべてを断念し咸鏡北道の故郷である恩成郡に戻りました。

 

  私が家に帰って間もなく、警察は私が方針に違反して逃げたと言って私を監視し始めました。北朝鮮に希望が残らなかったので、私は北に逃げて中国に行く決心をしました。・・・

 

 

こうして、彼の脱北計画は始まります。パート2もぜひお読みください。

私たちのウェブサイトはこちらから▶️http://pscore.org/home-ja/

お読みいただきありがとうございました!

 

 

Why I Gave Up My Chosun Labor Party Certificate Without Regret

 

Memoir of Heo Young-sik (escaped in 2002)


“If I had devoted the passion I had when I joined the Labor Party to self-development…”

 

  “The great leader’s authority must be protected and preserved by all means available.” The 10 Principles clause I memorized when I joined the Labor Party is still vivid in my eyes.

 

  In South Korea, every year on October 10th (the anniversary date of the North Korean Labor Party) I am reminded of how I scrambled about to win my Labor Party membership in North Korea. I am not alone in this sentiment, as I believe my fellow defectors who were also formerly Labor Party members are in agreement with me. This day evokes a bittersweet feeling for us, former party members.

 

  It is because all the time, effort, and faith it took to have the honor of being a party member proved to be in vain. Generally, for those who became party members upon the completion of 10 years of military service, the prime of their youth was spent worthlessly while crying out “safeguard the great leader!”

 

  Such heart and soul was poured out for the sake of attaining a party membership and yet, there must be many besides myself who buried that certificate underneath a pine tree near home. For me, who joined the party on October 10, 1980, during the 6th Congress of the Labor Party, my feelings come flooding back to me on this day.

 

  To me, the party membership was hard earned through 10 years of lying on the frozen ground holding a gun to my chest. It was also something that caused the destruction of my family, as I was relocated to the coal mines after being discharged from military service.

 

  Since coming to South Korea, what preoccupies my mind is the thought that, “If I had known about freedom a little sooner, and if I had devoted the passion for party membership to self-development, then I would be much better off.”

 

  Even now, when I see students on the streets with their book bags brimming with intellectual appetite, I cannot help but envy them. I wonder “how happy they must be who have the freedom to learn,” and I cannot hide my regret.

 

  Coming to South Korea at the age of 43, I was much too old to be learning and had to give up going to college. In South Korean society where a university diploma is essential, I thought that the only place I could work was in a factory or doing menial services. With an education from North Korea, where Kim Il-sung and Kim Jong-il’s revolutionary history takes up half of the curriculum, there is not much one can do in an information and knowledge-oriented society.

 

Every time I see famous South Korean professors and scholars around my age standing behind a university pulpit, I am filled with envy; my heart sinks filled with a sense of despair as I count all that I have lost.

  

Gazing into my former post from the “Victory Observatory”

 

  I enlisted in the army when I was 17 years old. I started and ended my military career at Cheorwon-gun, Yujeong-ri, the front checkpoint of the military demarcation line where the First Corps of the North Korean army was stationed. When I arrived in South Korea, the first place I visited was the “Victory Tower” in Cheorwon-gun, Gangwon-do district. I climbed onto the platform and I gazed into my past guard post. I saw the sinuous ravine that swallowed up my youth along with 10 years of sweat and devotion to gain the party membership.

 

  Winter and summer training was a given, we were also expected to raise hundreds of rabbits and clean the yard; there was no distinction between lofty and dirty tasks. My sole purpose was to become a Labor Party member and return to my hometown.

 

  As a result, I received my Commanding General Commendation Award and was given a Level 1 Warriors Medal of Honor. It was most gratifying when I was the first among my peers to ascend to party membership. The first night I held the party certificate in my arms, I was so overwhelmed with a sense of accomplishment that I lay in bed the whole night thinking how “I finally met my parents’ expectations.”

 

  My father, who had enlisted in the army during the Korean War and gone all the way to the Nakdong River, had been a dedicated party member working diligently for the North Korean regime. The day I came out of the army, my father taught me, “Hyeong-sik, you must join the Labor Party if you want to live like a man. You must be faithful to the party and obey the great leader in order to find fulfillment in life.”

 

  During my service in the military, every mail that my parents wrote me instructed me to “listen to superior officers and join the Labor Party.” As I fulfilled my father’s such wishes and hopes well, there was nothing else I wanted.

 

  At that time, the measure of success in North Korea was first, becoming a Labor Party member; second, going to college; third, becoming a schoolmaster; and finally, rising in rank. Because of this mindset, both boys and girls alike served in the military for the purpose of gaining party membership. Only after joining the Party could you be appointed as a leader somewhere and then your future was secure. If you were a North Korean citizen, becoming a Labor Party member was almost a rite of passage that you strived for, and non-partisans were treated like animals without human function.

 

  In South Korea where there is political freedom, people choose party membership based on personal preference, but this is not the case in North Korea. As the Labor Party is the only political party in North Korea, the Party commands all activities within the society.

 

  The Labor Party has absolute control over the economy, military, social organizations, and all other aspects of the society at large. Within every organization there is a Labor Party Committee that holds more power than the de facto head of the group; this allows the party to micromanage all activities of any organization.

 

  Hence, the authority of a Party Committee Secretary is very strong and it is a position that nearly everyone covets. Political power is the sole determinant of wealth and honor. Non-party members have no choice but to live as a laborer or a peasant farmer. In no case has a non-partisan become an operations lieutenant or even a cellular secretary.

  Since the mid-1990s, the party members started to take a back seat to wealth, but at that time you could only marry if you were a party member. When looking for a spouse, women ranked men in the order of party membership, military service, and college diploma.

 

  When non-party members are dating socially and they are asked about party membership, the men are at a loss of words and often make the half-truth half-jest joke of “I joined the party on a rainy day.” (It is a play on words. 비당 (bidang) means “not a member of the party” but 비 (bi), by itself, means rain.)

 

Caught in Kim Jong-il’s ‘Policy Discharge’ and sent to the coal mine

 

  I was off to a good start joining the Labor Party, and all was going well in my life until 1987, when I was caught in the ‘policy discharge.’ The ‘policy discharge’ signified ambiguous discharge from the army to be sent wherever Kim Il-sung and Kim Jong-il decided.

 

  According to what I heard, Kim Jong-il was directing in the field at the Anju Coal Mines and asked, “Why are we not mining any coal?” and the coal mine workers answered, “We don’t have enough people to mine the coals.”

 

  Kim Jong-il replied, “Fine, I will send you 10,000 discharged soldiers, so increase the coal production,” and thus people my age were taken out of the army under the “policy discharge” and sent to work the coal mines.

 

  After receiving the discharge order under the “policy discharge” I did not think that coal mining work would be all that difficult. I, along with 500 others my age, was sent to Pyeongnam Deokcheon mines.

 

  As we were welcomed into the coal village and the coal cave, I was struck dumb. The entire coal mining village was black and tiny cottages lined the mountainside, looking around I wondered in disappointment, “Am I going to become a mole here?”

 

To record our party affiliation, we went to meet the secretary in charge of the coal mine who patted our backs and remarked, “We must go through thick and thin to obey the party’s calling.”

 

  After about 3 months of working as a drilling technician, one day I came across very disappointing news. All of the Pyongyang municipality officer’s sons and Pyeongnam province executive committee officer’s children used college as an excuse to leave the coal mines. I asked my fellow comrades and it turned out that all of them left for college. The ‘policy discharge’ follows Kim Jong-il’s orders and therefore no one is allowed to evade it, even the leader who helped release those persons could be punished. It angered me to hear that those kids who were loitering instead of working had become “exemplary coal miners’ and left for college.

 

  At the turn of the 1990s, there was a succession of fatal accidents at the coal mines due to outdated drilling equipment and poor mining facilities. Also, the rice supply was interrupted. I thought spending 10 years defending a country and then being relocated to the coal mines was bad enough, but I began thinking that I could die any day now. I could not bear the thought of rotting my life away in the mines. The children of the elite used their parents’ power to easily escape, while the children of laborers without extra money or connections were left to suffer. I was filled from head to toe with indignation.

 

Burying my Party certificate underneath a pine tree near the home

 

  I went to the Party Committee and asked to be sent home. Then the party instructor labeled me a ‘policy derelict’ (a person who does not fulfill his duties and fails to comply with party policies) and scolded me at a full staff meeting.

 

 

  Usually ‘policy derelicts’ fittingly endure tough penalties and banishment, but at the coal mines, there was no worse place for us to be sent. After working for a month, I entered an indefinite endurance mode.

 

  Using my headache as an excuse, I stayed in the hospital for 3 months. If you can get a patient certificate, then you are listed as a socially protected person, which allows you to avoid going back to the coal mines. But such a certificate is impossibly difficult to obtain. I tried laying sick for 6 months in the hospital ward, but I was never given the prized title.

 

  Even if I wanted to quit my job and leave, I wavered because I could not get my party registration released. I had to continue work, but being employed meant living by the rules of the organization. If I did not do either of these things, then people from the law enforcement agency could arrest me and sentence me to forced labor. This is how the North Korean authorities keep the citizens under the reigns of organizational life and manage them under the system.

 

  Even if I wanted to switch jobs, the biggest hassle would be regarding the party registration. The Party Committee does not remove registered party members. So the 10 years of my youth that I dedicated to earning a party membership proved to be a lasso that tied me up like cattle. If a party member is not active in the party’s affairs for a fortnight, then the membership is automatically canceled according to regulation.

 

  Towards the end of 1995, dozens of people died from suffocation during a gas explosion in the pit. I decided that there was no future for me there, so I abandoned everything, including my party registration, and I returned to my hometown of Onseonggun in North Hamgyong province.

 

  Not long after I returned home, the police started monitoring me saying that I violated policy and escaped. With no hope left in North Korea, I made up my mind to escape north to China...

 

 

 

His escape from North Korea begins in our part 2 blog. See you there!

Visit our website! ▶️http://pscore.org/home/

Thank you for reading! :)